About Me

I'm so much more than a teacher..

Wednesday, May 13, 2009

Andainya...

Sejenak berteleku di meja komputer tatkala menerima mesej daripada pembalas yg tak dikenali. Dia memperkenalkan diri sebagai kawan kepada kawan baikku. Mesejnya ringkas tapi menyentap hati kecilku. "Maaf cik Ika, saya kawan kepada Yaya, hanya nk inform yg dia sudah tiada, dijemput Illahi 2bulan lepas, semoga cik dapat memaafkan segala dosa beliau dan menghalalkan segala hutang sekiranya masih ada semasa beliau hidup." Saat itu, hanya terkesima dan tanpa disangka, renik jernih sudah membasahi pipi. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-fatihah..

Ku dedikasikan nukilan ini buat insan yg pernah bergelar seorang sahabat...

Saat bersamamu ku rasakan begitu sekejap sehinggalah aku kehilangan dirimu..
Sekadar imbasan memori bersama..

Andai aku mampu bersuara, pasti aku meluah segalanya yg tersirat, menerang segala yang tak jelas, merungkai segala kekusutan, tapi aku bisu…
Andai aku mampu melihat, pasti aku mengintai di celah kegelapan, memandu pada kebenaran, menunjuk pada keindahan, tapi aku buta…
Andai aku mampu mendengar, pasti aku menjadi teman yg setia, menunjuk pd yg terluka, merasa pd setiap luahan, tapi aku tuli…
Andai aku mampu memegang, pasti ku ayunkan sebuah kemesraan, menarik semua ikatan, agar ia lerai, tapi aku tak punya rasa…
Andai aku mampu berdiri, pasti ku loncati segala pagar api, membawa engkau berlari, melangkahi segala kepahitan agar bisa tegak…
Andai aku punya teman, yg mendengar pd yg tak mampu bersuara, yg memimpin dlm gelap, yg menerangkan dgn diam, yg mengalihkan setiap halangan, yg meminjamkan tongkat dgn rasa kasih…

2 comments:

little red shoe said...

ko ada bape byk blog ni cik ika oi..ok, dgn post nya komen ni.maka, aku sudah dtg melawat ok. -miramy-

ika nikan said...

hehehe..cik miramy, blog lain xsmpat nk update lg sb gmbr sme tgh b'terabur..btw, tme kasihla sb mlwt blog aku ni ye..hehe..

Post a Comment